Etappe 6, Arestui --> Farragetes 135 km 2600 hm - Reisverslag uit Meijel, Nederland van velomeijel - WaarBenJij.nu Etappe 6, Arestui --> Farragetes 135 km 2600 hm - Reisverslag uit Meijel, Nederland van velomeijel - WaarBenJij.nu

Etappe 6, Arestui --> Farragetes 135 km 2600 hm

Door: webmaster

21 Maart 2012 | Nederland, Meijel

Na een welverdiende nachtrust dalen we vanaf het kleine bergdorp met een zekere mate van voorzichtigheid de smalle, bochtige toegangsweg af naar de hoofdweg, waarna het slechts een handvol kilometers is naar Llavorsi, de bekende uitvalsbasis voor enerverende wildwater-avonturen op de Noguera Pallaresa. Dit is de enige rivier in de Pyreneeën die, dankzij de overmaat aan meren in het hooggelegen gebied van de Aigues Tortes, altijd voldoende water heeft om op een spectaculaire wijze te raften of te kajakken. Het water wordt door middel van een stelsel van brede buizen aangevoerd naar de elektriciteitscentrale en wanneer ’s ochtends de “sluizen” opengaan wordt niet alleen stroom opgewekt, maar kunnen de watersporters ook in ruime mate aan hun trekken komen.
Tussen Llavorsi en Sort volgen we de Noguera stroomafwaarts, waarbij we meermaals meer dan een glimp kunnen opvangen van de wildwateractiviteiten. Vlak voor Sort begint daarna een recent in het programma opgenomen extra lus, die in meerdere opzichten kenmerkend is voor het fietsen in de Spaanse Pyreneeën.
Eenmaal terug afgedaald steken we in het centrum van Sort de rivier over en beginnen aan de klim van circa 1000 hoogtemeters naar de top van de Coll del Cantó. De klim is opvallend regelmatig en komt wat betreft hellingshoek nergens boven de 7% uit. De hierop volgende afdaling verloopt tamelijk onregelmatig, waarbij af en toe toch wat geklommen dient te worden. Uiteindelijk gaat het laatste gedeelte pittig omlaag. Vanaf Adrall volgen we hierna over een bescheiden afstand de weinig interessante doorgaande weg, licht stroomopwaarts naar La Seu d’Urgell.
In La Seu d’Urgell is het op het centrale Plaza Major aangenaam vertoeven. Er resten nu nog zo’n 40 gevarieerde kilometers naar Tuixent, over een opvallend stille weg, doorheen een zondermeer schitterend landschap. Deze weg is nog niet eens zo lang geleden getransformeerd van een onverharde “pista de muntanya” in een serieus geasfalteerde “carretera”. Op het hele traject zullen we nabij de enkele “pueblo”, die we op ons pad treffen, niet veel meer dan een enkele drinkwaterbron tegenkomen. We volgen over de gehele lengte tot Tuixent niet de doorgaande weg, maar dalen vanaf de Coll de Bancs af naar het gehucht Sorribes, waardoor de etappe een nóg gevarieerder karakter krijgt. In het pittoreske Tuixent, waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan, overnachten we in een authentieke casa rural.