Etappe 7, Farragetes --> Molló 138 km 2600 hm - Reisverslag uit Meijel, Nederland van velomeijel - WaarBenJij.nu Etappe 7, Farragetes --> Molló 138 km 2600 hm - Reisverslag uit Meijel, Nederland van velomeijel - WaarBenJij.nu

Etappe 7, Farragetes --> Molló 138 km 2600 hm

Door: webmaster

21 Maart 2012 | Nederland, Meijel

We beginnen vandaag met een route ten zuiden van het massief van de Sierra del Cadí. Na de aanvankelijk rustig oplopende klim langs het schitterend gelegen Josa del Cadí volgen de wat pittiger stijgende laatste kilometers naar de ruim 1600 meter hoge Coll de Josa. We dalen vervolgens af naar Gosól, waar het op het centrale plein prettig vertoeven is, al dan niet onder het genot van een kop koffie. Daarna gaat het op en af tot het gehucht Maçaners waar, naast een drinkwaterbron, ook een café is. Vlak voor dit punt is er (bij goed weer) sprake van een fraai uitzicht (terugkijkend) op de zo karakteristiek gevorkte top van de machtige Pedraforca, die inmiddels dus achter je ligt. Het betreft een mythische berg, die twee maal per jaar een bepaald type mensen aantrekt; bij elke “zonnewende” komen hier namelijk figuren bijeen, die je ook treft bij het Engelse Stonehenge.
Er volgt nu een heerlijk lange afdaling naar de hoofdweg ten zuiden van Guardiola. Hier is even sprake van een wat drukkere doorgaande weg richting de tunnel del Cadí. Deze weg wordt echter al weer snel verlaten, omdat we in oostelijke zin afbuigen richting La Pobla de Lillet. De etappe kent op twee plaatsen de mogelijkheid tot het rijden van een minder zware variant. De eerste mogelijkheid dient zich aan ter hoogte van La Pobla de Lillet. Mocht je het rustig aan willen doen, dan volg je hier de doorgaande weg via de Coll de Merolla naar Gombrèn. Aldus zou je hier de zwaardere lus via Castellar de N’Hug letterlijk links laten liggen.
De klim naar Castellar de N’Hug (spreek uit “Noek”) is de moeite waard, de hierop volgende afdaling is vanuit landschappelijk oogpunt niet te versmaden. Dit geldt minstens evenzeer voor de passsage tussen Ribes de Freser en Ogassa. Deze gevarieerde, verharde weg is amper vier meter breed en kent vooral aanvankelijk een aantal behoorlijk steile gedeeltes. Het is af te raden dat de brede volgbus deze route rijdt. De bus dient dan vanaf Campdevànol de doorgaande route te volgen via Ripoll naar Sant Joan de les Abadesses.
Omdat niet al het wegdek volledig compatibel is met de “dunne bandjes” voltooien we niet het gehele traject op hoogte tot vlak voor Camprodòn. Na de Coll de Jou en een viertal kilometers over minder egaal wegdek dalen we aldus vanaf Ogassa af naar Sant Joan de les Abadesses (waar we weer in contact komen met de volgbus) en vervolgen vanaf hier de doorgaande weg naar Camprodòn en vervolgens Molló
De lichte variant vanaf Campdevànol via Ripoll naar Sant Joan de les Abadesses (de route die de volgbus dient te volgen) betreft een zowel sportief als landschappelijk gezien weinig interessante optie, maar is ideaal voor degenen die ter hoogte van Campdevànol inmiddels al aardig wat van hun fysieke kruit hebben verschoten. Vanaf Ripoll volgen de fietsers dan het tracé van een voormalige (enkelspoors) spoorlijn.
In Molló zal worden overnacht in één van de luxere hotels van deze tocht, voorzien van een zwembad.