Vrijdag, 14 september 2012 - Reisverslag uit Molló, Spanje van velomeijel - WaarBenJij.nu Vrijdag, 14 september 2012 - Reisverslag uit Molló, Spanje van velomeijel - WaarBenJij.nu

Vrijdag, 14 september 2012

14 September 2012 | Spanje, Molló

De een na laatste dag van onze tocht door de Pyreneeen begint om 7:00 uur als de wekkers aflopen. Na ons aangekleed te hebben kunnen we aan het ontbijt. Na het geweldige maal van gisteravond waren we erg benieuwd naar het ontbijt. De verwachtingen werden ruimschoots goedgemaakt, ook het ontbijt was prima. Na afscheid te hebben genomen van de chauffeurs van de dag, Ruud en Henk, konden we op pad. Het was nog koud, de temperatuur lag rond de 6 graden dus windvestjes en armstukken waren geen overbodige luxe. De eerste uitdaging van de dag is de Coll de Josa met de top op 1625 meter. Blijkbaar waren er gedurende de nacht wat stenen van de berg gerold. Op sommige stukken was de weg bezaaid met stukken rotsblok. Niet groot maar wel te groot om overheen te rijden. Sjef kon er een niet ontwijken met een stootlek tot gevolg. Na de band vervangen te hebben konden we onze weg vervolgen. Wat later bleek dat dit hier blijkbaar vaker voorkomt. Een medewerker van de provincie of gemeente was de weg aan het controleren en schoonvegen waar nodig. Was hij maar een half uurtje eerder begonnen dan hadden we geen lek gehad. Op de Coll de Josa werd verzameld voor de foto. Vandaag was Ton van Heugten de fotograaf die deze taak voorbeeldig vervulde. Daarna volgde een afwisselend stuk met dalen en klimmen waarna we uitkwamen bij de volgende col van de dag. Dit was de Coll de la Trapa met een hoogte van 1321 meter. Omdat we al op redelijke hoogte waren was dit geen al te zware inspanning. Vanaf hier kregen we een schitterende afdaling voorgeschoteld met een mooi wegdek en fijn lopende bochten. Onder aangekomen volgen we een tijdje de doorgaande weg en pakken we ons eerste extraatje van de dag, we gaan omhoog naar Casteller de N’Hug. Een geleidelijk lopende klim naar het bergdorpje met dezelfde naam. Net als gisteren nemen Jan en Johan ook hier de verkeerde afslag waardoor we even moeten wachten voordat iedereen boven is. Jim, wellicht is een smartphone inderdaad een goed cadeau voor je vader. Tijdens het afdalen moet Sjef nog even terug. Hij was zo enthousiast aan de afdaling begonnen dat hij zijn helm was vergeten. Onder aangekomen gaan we naar Campdevánol waar we bij de plaatselijke bakker getrakteerd worden op lekkere verse broodjes met ham en kaas. En zoals we de laatste dagen gewend zijn worden ook onze ogen getrakteerd op het vele moois wat voorbij komt. Na de lunch volgt het hoofdgerecht van de dag, de beklimming van de Coll de Jou. Vanaf een hoogte van 700 meter klimmen we naar de top die ligt op 1710 meter. De laatste 7 kilometer gaan over een smal betonweggetje naar boven. De beton is duidelijk aan vervanging toe. Op plaatsen lijkt het meer dat je over kasseien rijdt dan over beton. Ook is de weg plaatselijk verzakt zodat je op moet letten niet in scheuren terecht te komen. De kopgroep is zo gedreven om boven te komen dat zelfs met de beschikking over 2 garmins de verkeerde afslag wordt genomen. Dit terwijl de afslag naar Coll de Jou duidelijk op een bord is aangegeven. De klim loopt ontregelmatig met soms behoorlijk forse stijgingspercentages. Er zitten stukken tussen van 12 tot 14%. Op de tussenliggende stukken komt hij ook nauwelijks onder de 10%. Boven aangekomen worden er wat foto’s genomen. Het uitzicht boven is geweldig. Ook de koeien genieten van het uitzicht. De afdaling is een heel aparte ervaring. Het wegdek is dusdanig slecht en hobbelig dat je het idee hebt helemaal uit elkaar te trillen. Nu snappen we ook waarom de organisatie Col d’extreme heet. De afdaling was extreem. Gelukkig hebben alle fietsen en berijders de afdaling heelhuids overleeft. Onder aangekomen wordt er verzameld en gaan richting het hotel. Dit is nog ruim 20 kilometer fietsen. Omdat de bidons leeg zijn wordt er bij een lokaal tankstation nog wat water ingeslagen. De weg naar het hotel loopt geleidelijk op dus het klimmen is voor vandaag nog niet gedaan. Bij het hotel aangekomen treffen we ook Henk en Ruud weer. Zij hebben vandaag samen geklommen naar Vallter een behoorlijke pukkel met de top op 2126 meter. Zometeen schuiven we aan voor het diner. Vandaag geen verrassing. We konden kiezen uit diverse gerechten. De meerderheid gaat voor de kip en de rest voor gestoomde zalm. Morgen de laatste dag van ons avontuur. Coast 2 Coast is dan volbracht.

• 14 September 2012 - 20:42

Dien, Tess, Ruud En Ellis:

Hallo fietsers!

Wat een super prestaties hebben jullie al geleverd! Klasse!
    Prachtig om iedere dag zo'n mooi en uitgebreid verslag (met foto's) te kunnen lezen. Bedankt! Zo lijken jullie toch wat minder ver weg.
    Morgen de laatste etappe. Geniet er extra van! Veel succes allemaal.

En opa...vergeet je me maandag niet op te komen halen op school?... Ik heb me al afgemeld op de Turbobo, joehoe!!!

groetjes van ons allemaal

• 14 September 2012 - 21:36

Carla Korsten:

Hallo heren,

Mooie verhalen weer! Erg leuk om jullie zichtbaar (op de foto's) te zien genieten. De teksten zijn ook leuk en grappig om te lezen.

Ik denk wel dat er bij de Smartphone ook een cursus bij zou moeten, anders heeft Pap een reden om iedere keer dat ding de schuld te geven als hij verkeerd fietst. Zo ging het in het begin ook met de Tomtom. Dat is inmiddels gelukkig verleden tijd.

Of gewoon nog harder fietsen, zodat de hele groep bij elkaar blijft........

Nog heel veel plezier op de laatste fietsdag. Morgen verwachten we wel een foto van jullie allemaal in de Middelandse Zee!

Groeten, Carla.

• 14 September 2012 - 23:42

Mart Rooijakkers:

Succes met jullie laatste rit!!!!!!

Mart

• 15 September 2012 - 07:42

Liesbeth Leenders :

Hallo jongens,

Ja... de laatste klim en dan natuurlijk een plons in de Middellandse Zee.
    Ik hoop dat vandaag alles naar wens verloopt want de (hoogte)kilometers zullen wel in de benen zitten na zo'n weekje.
    Veel succes allemaal en tot morgen!

Groetjes Liesbeth, Ilze en Maithe

Nu jullie zo bij elkaar zijn....Al weer iets nieuws verzonnen zeker, jullie kennende?

• 15 September 2012 - 08:51

Toon:

geweldig mensen, en Liesbeth heeft gelijk, een plons in de Middellandse Zee kan morgen bij 28 graden. Dus die willen we op de foto. Let wel zonder fietsen erin met dat zoute water!
    Nog een mooie laatste dag gewenst, vanavond een feestje, niet te gek want er moet veilig thuis worden gekomen. Echtgenotes en kinderen en kleinkinderen kunnen niet wachten om jullie weer te zien en de spannende verhalen te horen. Ik hoop dat jullie al nagedacht hebben over volgend jaar!
    Navigeren mbv de Smartphone geeft nog veel teleurstellingen in verband met te weinig batterij uithoudingsvermogen. Met jullie uithoudingsvermogen is nog niks mis, fiets ze en veel plezier nog!

groeten,
    Toon

• 15 September 2012 - 10:28

Hetty:

Hallo Ruud en Frank en de rest van de ploeg

Wat een super prestatie hebben jullie geleverd.
    ik vind het geweldig
    ben trots op mijn broers en op de rest van de ploeg

groetjes,
    Hetty hoebergen

• 15 September 2012 - 10:30

Marielle:

Hoi Mannen,

Inderdaad,als ik het zo lees allemaal wat een mooi avantuur hebben jullie gahad.
    Een topprestatie!!!!
    Als we de de verhalen zo lezen zullen jullie hier nog lang over kunnen navertellen. Een fietsvakantie om nooit meer te vergeten. Maak er nog een gezellige avond van en dan voor morgen een goeie reis terug.

Op naar jullie volgende avontuur....................

Groetjes Marielle ,Sem en Tren.

• 15 September 2012 - 14:34

Karin En Marieke:

Hoi papa,

We vinden het fijn als je morgen weer thuis bent.

xxx Karin en Marieke

• 15 September 2012 - 16:52

Antoinella:

Hallo allemaal,
    Fijn dat ik met jullie mee heb mogen leven(een van de laatste tochten die George heeft georganiseerd)
    Erg leuk om jullie ervaringen te lezen..zelf ben ik geen fanatieke fietser.
    Goede thuisreis gewenst,
    vriendelijke groet Antoinella (partner van George)