Zondag 4 september 2022 - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van velomeijel - WaarBenJij.nu Zondag 4 september 2022 - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van velomeijel - WaarBenJij.nu

Zondag 4 september 2022

Door: Gerrit en Ton

05 September 2022 | Slovenië, Ljubljana

Om 8:00 uur staat het ontbijt klaar, waar iedereen van kon genieten behalve de koffieliefhebber. De kwaliteit van deze koffie was zodanig dat een enkeling zich afvroeg of er een hele pot Buisman in zat. Voor de jongere onder ons: even navragen aan je ouders wat Buisman is. Iedereen is er klaar voor om de wielerweek te beginnen. Nadat iedereen de banden op spanning had gebracht konden we vertrekken. Bij het vertrek stonden we met veertien deelnemers. Al spoedig werd de groep opgesplitst. Enkele(3) snelle jongeren kozen voor de uitdagende lange route met de meeste hoogtemeters. Een hele goede keuze van deze jonkies. Dit gaf ook wat rust bij de “seniorengroep”. Na de splitsing kwam de ouderengroep in het plaatsje Bled. Daar konden de schoonheid van het meer met daarin in het midden het bekende kerkje.Onze aandacht ging overigens meer uit naar de Sloveense schoonheden die ook in Bled voldoende aanwezig waren.De fietshelmen werden niet af gedaan om indruk te maken bij deze dames. De grijze haren zouden een verkeerde indruk kunnen maken op deze dames. De grijze haren passen immers niet bij de strakke torso’s die onder het Vélotenue verborgen zitten.De groep kwam tot de conclusie dat de twee vrijgezellen uit de jongerengroep het een en ander gemist hebben.

Na dit mooie intermezzo ging het weer richting Ljubljana. Prachtige natuurlijke omgeving waar het prima fietsen is. Glooiende wegen van uitstekende kwaliteit. In het eerstvolgende dorp werden we tegengehouden door de plaatselijke Wout. Er bleek een wielertocht te zijn waardoor wij onze tocht moesten onderbreken. Daarom werd er een verlengde en vervroegde pauze ingelast. In een plaatselijk etablissement werd genoten van drank en spijzen.Na het aanmoedigen van de deelnemers van etappe de Slovenië werd de route vervolgd. Met goed gevulde magen werd begonnen met de volgende klim. Met volle magen beginnen aan een klim is niet de voorkeur bij menig fietser. Nadat er gewacht was dat iedereen boven was werd er koers gezet naar het punt waar de splitsing van groepen was gepland. 5 personen kozen er voor om de kortere route naar het hotel te nemen. De overige 6 gingen nog voor een lus van 16 km en enkele venijnige uitdagingen. De 14 % procent werd verscheidene keren waargenomen op de Garmin fietscomputers. Boven aangekomen werd er nog wat gedronken en genoten van het uitzicht . Hierna gingen de remmen pas echt los. Met volle vaart werd naar de hoofdstad gekoerst. Bij aankomst bij het hotel, waar de procedure voor inchecken wat langer duurde dan wij verwachtten, werden wij op de hoogte gebracht vanhet “verlies” van de telefoon van de nestor van het gezelschap. Na de nodige paniek bleek de telefoon uiteindelijk toch in de koffer te liggen.

Nadat iedereen zich gedoucht gehad werd er op het dakterras nog genoten van gerstenat van de plaatselijke brouwerij. Daarna verzamelen om een eetgelegenheid te zoeken in het centrum van de stad. Na het bestuderen van de meukaart werd besloten om een pizza van twee meter lengte te gaan nuttigen. Moe maar voldaan werd de eerste dag van de fietsvakantie besloten met de terugtocht naar het hotel. Waarbij nog opgemerkt mag worden dat de hoofdstad Ljubljana er picobello bij ligt.

Morgen wordt er koers gezet naar Postojna.