Dinsdag, 11 september 2012 - Reisverslag uit Loudervielle, Frankrijk van velomeijel - WaarBenJij.nu Dinsdag, 11 september 2012 - Reisverslag uit Loudervielle, Frankrijk van velomeijel - WaarBenJij.nu

Dinsdag, 11 september 2012

11 September 2012 | Frankrijk, Loudervielle

Alweer dag vier van de ons avontuur Coast 2 Coast. ‘s-morgens om half acht zat het peloton weer aan een lekker ontbijtje. Na de loting gisteravond was Jack de (on)gelukkige die vandaag de auto naar de volgende bestemming mocht brengen. Samen met Johan die zich vrijwillig had gemeld hebben ze de koffers naar Loudervielle gebracht. Maar zo fanatiek als ze zijn, zijn ze eerst naar de top van deTourmalet gereden, met de fiets afgedaald om samen met ons aan deze beklimming te beginnen. Het peloton dat ondertussen om 8:30 uur was gestart had in eerste instantie een mooie en aangename route zuidelijk van van Argelès-Gazost. Vanaf Pierrefitte tot Luz-ST. Sauveur rijden we over een kloof omhoog. Daar aangekomen kunnen we de borst nat maken want daar start namelijk de bekende klim naar de col Tourmalet met een lengte van 19 km en de top op 2115 meter. Hier bereiken we he dak van deze Coast 2 Coast tocht. We hadden net enkele kilometers gehad en daar kwamen Johan en Jack de berg afgevlogen waarna ze bij ons aansloten. Jack ging eerst nog helemaal naar beneden om van daaruit de hele klim te bedwingen. De Tourmalet is een mooie en geleidelijke klim op de laatste 500 meter na waar het stijgings percentage even flink oploopt. Onderweg worden we getrakteerd op mooie vergezichten. Ook vervelen hoeven we ons niet, bijna de gehele berg is beschreven met namen van diverse tourrenners en aanmoedigingen. In een aantal groepjes wordt de top bereikt. Nadat iedereen boven op de berg verzameld is worden er de nodige foto’s gemaakt. Vervolgens konden we ons weer opmaken voor een mooie maar bochtige afdaling die eindigt in het dorpje Sainte Marie-de-Campan. Hier hebben we een lekker stokbroodje gegeten met kaas en ham. Hier namen we weer afscheid van de chauffeurs die richting Auberge du Brabant reden in Loudervielle, halverwege de klim van de Peyresourde. Wij vervolgden onze weg naar de volgende col van de dag, de col d’Aspin bekend van de tour de France. Ook dit was een hele mooie geleidelijke beklimming van 12 kilometer. Ook hier lopen de stijgingspercentages op naar mate je dichter bij de top komt. De top van deze col ligt op 1489 meter. Daarna een mooie afdaling naar Arreau. Onderweg wat gehinderd door te trage campers en auto’s. Wij haalden snelheden van ruim 76 kilometer per uur. Via een omweggetje pakken we ook nog de col de Ris met de top op 1200 meter. Tijdens de beklimming moesten we nog even van de fiets en wachten. Er werd volop aan de wegkanten gewerkt. En net zoals in Nederland staan er meer te kijken dan dat er aan het werk zijn. Onderweg nog even telefonisch contact gehad met Johan en Jack zij waren vanuit de herberg ons al tegemoet gereden. Uiteindelijk zijn we niet bij elkaar uitgekomen omdat we elk een iets andere route hadden genomen. Na de afdaling van de col de Ris wederom omhoog richting onze overnachtingsplaats. Nog ruim 13 kilometer voor de boeg. Waarbij we halverwege de Peyresourde uitkomen bij Auberge du Brabant uitkomen waar we gastvrij werden ontvangen door moeder en dochter. Voor de dochter was duidelijk meer interesse dan voor de moeder. Na ons gedoucht te hebben in de 2 beschikbare douches komende we aan tafel. De maaltijd was wederom perfect verzorgd. Als vooraf jambon de pays ofwel streekham met brood daarna overheerlijke lasagna en als toetje een lekker puddinkje. Vanavond goed uitrusten want morgen beginnen we met het steilste gedeelte van de Peyresourde. Morgen hebben we overigens de langste etappe van deze Coast 2 Coast toch voor de boeg.

P.S. Ton Hillen had tijdens een van de vele beklimmingen vandaag nog ruim de tijd om ons wat hersengymnastiek voor te leggen, weer eens wat anders dan alleen benengymnastiek. Deze willen we ook aan jullie voorleggen en zijn benieuwd of jullie de oplossing weten. Hier komt het vraagstuk. Stel je hebt 5 even sterke renners die samen de sprint aangaan. Hoeveel kans heb je als renner om deze sprint te winnen? Daarna dezelfde groep renners die wederom dezelfde sprint aangaan hoeveel kans heeft een renner dan om te winnen. De oplossing gaan we nu natuurlijk niet geven, die zien we graag van jullie morgen in de reacties.

• 11 September 2012 - 21:56

Carla Korsten:

Hoi,

voor raadsels is het me nu te laat op de avond, daar zal ik een andere keer eens over nadenken. Maar even iets anders: de foto's zijn erg mooi en leuk om te zien, maar het zou een stuk leuker zijn als de zonnebrillen en fietshelmen er wat minder vaak op staan. Voor jullie zelf ook makkelijker, "Ruud bij de waterval", wordt dan "Jan bij de waterval".

Slaap lekker voor zo en veel fietsplezier morgen!

Groeten, Carla.

• 12 September 2012 - 07:43

Tess, Dien, Ellis & Ruud:

Hallo,

Wat leuk om ook wat foto's van jullie te zien. Het is er inderdaad prachtig! En we zien nog steeds blije gezichten, dus fysiek zal het ook nog wel steeds goed gaan.

En opa...ik zeen wal oppe foto des se mich neet vergèts!!
    Ik weit dink ik auk de oplossing van ut raodsel. Ik dink ....10 en 10 en det is same 20...?!?

Veel groetjes en succes weer voor vandaag,
    Dien, Ruud, Ellis en Tess

• 12 September 2012 - 10:29

Karin En Anneke Maas:

Dag jongens,
    leuk al die ontspannen kiekjes, maar ik mis de echte foto's.

Foto's direct na een klim, met het profiel van de helm nog in de haren, het afzien nog op het gezicht en de snot nog niet afgeveegd. Foto's waar het zweet nog te ruiken is!
    DIE foto's willen we zien, zoals ze ook van Michael Boogerd direct na de finish hadden gemaakt na de koninginnenrit.

Zodat we kunnen zien dat al die vele uren trainen, tegenslagen, valpartijen en blessures niet voor niets zijn geweest.Dat willen we van die gezichten zien!
    En als we dan over tien jaar, samen met onze kinderen de foto's weer bekijken, we dan nog kunnen zeggen:
    Kijk die mannen van ons, dat waren pas kanjers met doorzettingsvermogen!

Dus, wie het eerste boven is, aan U de mooie taak!
    Groetjes van Karin

• 12 September 2012 - 14:59

Dorrie:

He jongens,

De langste tocht zit er nu op en (gelukkig) ook al over de helft van de coast 2 coast tocht. Een vraagje, moet iedereen om de beurt het verslag schrijven. Gisteren (dinsdag) ging het verdacht veel over het goede eten wat jullie krijgen. Heeft Sjef dit toevallig geschreven ? Enne die 76 kilometer per uur.....
    Nog veel plezier en doe vooral voorzichtig !

Groetjes Dorrie

• 12 September 2012 - 19:05

Mart Rooijakkers:

Een beetje flauw om het thuispubliek op te zadelen met vraagstukken waar jullie zelf het antwoord niet op weten. Houden jullie je maar bezig met fietsen, dat gaat jullie immers heel erg goed af, want jullie zijn bezig met een topprestatie.

Wil je tijdens het fietsen dan toch nog even je hersens pijnigen, dan kun je eens nadenken over de vraag hoe groot de kans is dat een renner twee keer achter elkaar wint. Ook ik geef nu nog geen antwoord en verwacht van jullie ook geen (goede) oplosssingen (flauw hé)

succes verder, met fietsen natuurlijk.

Mart