Etappe 8, Molló --> Argelès-sur-Mer 139 km 2100 hm - Reisverslag uit Meijel, Nederland van velomeijel - WaarBenJij.nu Etappe 8, Molló --> Argelès-sur-Mer 139 km 2100 hm - Reisverslag uit Meijel, Nederland van velomeijel - WaarBenJij.nu

Etappe 8, Molló --> Argelès-sur-Mer 139 km 2100 hm

Door: webmaster

24 Maart 2012 | Nederland, Meijel

Vandaag de laatste etappe van deze naar we hopen succesvol verlopen “coast 2 coast”. Het zal een dag worden van contrasten. Niet alleen dalen we uiteindelijk weer af naar zeeniveau, het verschil tussen de weldadige rust van het eerste deel van de etappe en de dicht bij de kust toenemende drukte van de middag, is opvallend. Bovendien is er drie maal sprake van een grenspassage en aldus zijn we getuige van de her en der kenmerkende verschillen tussen Frans en Spaans grondgebied.
We beginnen met de niet al te zware klim naar de top van de Col d’Ares, waar we tijdelijk terugkeren op Franse bodem. Het is één van de minst drukke grensovergangen van de Pyreneeën. De nu volgende afdaling is wat gevarieerder dan de hieraan voorafgaande klim en voert naar het enigszins mondaine Prats-de-Mollo. In principe zouden we vanaf hier stroomafwaarts met de rivier Le Tech de hoofdweg kunnen volgen en er zo een wel heel lichte en weinig interessante dagrit van kunnen maken. Omdat de etappe wat betreft het aantal hoogtemeters niet al te zwaar is en we uiteindelijk afdalen naar zeeniveau, is er vanaf het plaatsje Le Tech sprake van een magnifieke lus, waarbij we nog twee maal de grens passeren. Het parcours is zeer gevarieerd, de wegen (op een enkele uitzondering na) niet druk en de beklimmingen niet al te lang of te zwaar, met als uitzondering de korte pittige klim naar La Vajol en het klimwerk in het kader van de secundaire route langs de kust.
De route tot La Vajol is uitermate fraai en gevarieerd. De laatste etappe ging destijds vanaf La Vajol in noordelijke richting de grens over. Op basis van recent uitgevoerde research blijven we nu echter langer op Spaanse bodem. De te nemen obstakels zijn de snelweg naar Barcelona en de daaraan parallel lopende “route nationale” (carretera). We doorkruisen het gebied van de Alt Empordà (het achterland van de noordelijke Costa Brava) over zo secundair mogelijke wegen. Vanaf Espolla is de smalle asfaltweg niet eens via de kaartfunctie van Google Maps aangegeven. Deze weg voert naar de Col de Banyuls, waar we definitief terugkeren op Frans grondgebied. Mocht het gebied hiervoor in landschappelijke zin wat minder aansprekend zijn geweest, we fietsen nu in een magnifiek (letterlijk kurkdroog) decor van een overmaat aan opvallend steil aangelegde wijngaarden, over smalle wegen met niet te onderschatten hellingspercentages en met vaak een schitterend uitzicht richting Middellandse Zee.
Uiteindelijk dalen we definitief af en steken de (quasi) snelweg over en bereiken zo Argelès-sur-Mer. Voordat we naar het hotel rijden wordt, met het oog op het coast 2 coast karakter van deze tocht, natuurlijk eerst het spreekwoordelijke puntje op de i geplaatst door het bereiken van het strand van Argelès-Plage.