Zaterdag 8 september - Reisverslag uit Le Cheylard, Frankrijk van velomeijel - WaarBenJij.nu Zaterdag 8 september - Reisverslag uit Le Cheylard, Frankrijk van velomeijel - WaarBenJij.nu

Zaterdag 8 september

Door: Frans-jozef en Ton

09 September 2018 | Frankrijk, Le Cheylard

In diverse huisjes in Meijel, Neerkant, Asten en Helenaveen liepen rond 5:00 uur de wekkers af. Vandaag is het vertrek naar de Ardèche. Om 6:00 gaan we de busjes in en op reis naar ons eerste hotel, Le Provençal in Le Cheylard. De reis verloopt voorspoedig zonder noemenswaardige files of oponthoud. Regelmatig wordt er van chauffeur gewisseld. Onderweg worden de busjes van de B-groep nog gespot. Zij zijn op terugreis van hun weekje in de Cevennen. Helaas is het snelweg dus tijd om uitgebreid te zwaaien is er niet. Maar met de huidige mobiele communicatiemiddelen wordt dat digitaal opgelost. Rond 17:00 uur arriveren we op de plaats van bestemming. Na de busjes geparkeerd te hebben wordt er eerst eentje (twee) gedronken op de voorspoedige reis. Daarna worden de busjes uitgeladen en wordt de kamerindeling gemaakt onder deskundige begeleiding van onze gastvrouw, Jocelyne. Voor dat we aan tafel gaan wordt op het tegenoverliggend Jeux de Boules veld de verrichtingen van de lokale bevolking gadegeslagen. Het valt trouwens wel op dat het aanwezig vrouwelijke schoon de meeste aandacht krijgt. Daarnaast krijgt ook een lokale Jeux de Bouler met een “licht” overgewicht ook de nodige aandacht. Wat heeft hij toch voor touwtje om zijn middel hangen. Na afloop van het spel wordt dit duidelijk. Aan het uiteinde hangt een magneet zodat hij zonder te bukken zijn ballen weer kan verzamelen. Hoe was het spreekwoord ook al weer? Wie niet kan bukken moet slim zijn, of was het toch anders. ’s Avonds worden we getrakteerd op een heerlijke franse maaltijd al is niet voor iedereen duidelijk wat hij voorgeschoteld krijgt. Maar gelukkig wordt hij hierin geholpen door de rest van het peloton. Na afloop nog een afzakkertje en dan onder de wol, morgen immers de eerste dag van onze fietsweek in de Ardèche. Het best bewaarde geheim was overigens dat Mart Broens toch nog op het laatste moment mee kon gaan. Misschien met wat minder trainingskilometers maar dat is voor Mart geen probleem.