Vrijdag 11 september 2015 rondom de Mont Ventoux - Reisverslag uit Mormoiron, Frankrijk van velomeijel - WaarBenJij.nu Vrijdag 11 september 2015 rondom de Mont Ventoux - Reisverslag uit Mormoiron, Frankrijk van velomeijel - WaarBenJij.nu

Vrijdag 11 september 2015 rondom de Mont Ventoux

11 September 2015 | Frankrijk, Mormoiron

Na wederom een voortreffelijk ontbijt, verzorgd door onze gastvrouw Dominique, wordt er eerst een fotosessie ingelast. Enkele groepsfoto’s met en zonder onze vriendelijke gastvrouw en de Chambre d’Hôtes Au Brabo op de achtergrond worden gemaakt ter herinnerring aan onze mooie fietsweek en het voortreffelijke verblijfadres. Heren B, een aanrader! De omstandigheden leken iets minder te worden, gezien de bewolking en ook de diverse weerstations online geraadpleegd meldden een kleine kans op een buitje. Uiteindelijk bleef het de gehele dag droog, prima temperatuur, wel meer wind. Kortom, prima fietsweer, zoals we elke dag hebben gehad. Even na 9 uur vertrekken we richting Bedoin om Jan en Chris weer op te pikken. Vandaag staat rondje rondom de Ventoux op het programma. Gezamenlijk wordt aan de eerste klim van de dag, de Col de la Madeleine begonnen, een bescheiden maar hele mooie klim naar 458 meter. Afdalen naar Malaucène, waar het weer een drukte van belang is met fietsers en andere toeristen. Even door het centrum en dan staat de volgende klim voor de deur, de Col de Veaux op 386 meter. Het gaat behoorlijk op en neer in de Montagne de Bluye. Er wordt flink gas gegeven in de klim naar St. Léger du Ventoux op 442 meter. Rechts van ons zagen we de kale berg Mont Ventoux in nevelen gehuld. Trouwens deze vrijdag was het de dag van de beklimmingen van de Ventoux ten behoeve van het onderzoek naar hersentumor. Een van de gasten in ons hotel was een van de deelnemers. Dan gaat het geleidelijk op en af naar Montbrun-les-Bains. Een prachtig middeleeuws dorpje tegen de bergwand geplakt. We vinden een leuk terras, waar uitstekend gegeten kan worden. Salades, pasta’s en pizza’s gaan er weer vlot in. Zelfs een dessert en een kop koffie en thee behoorden tot het menu. Prima maaltijd, een goede bediening en een goede plek om de bidons bij te vullen. Na het vertrek door het lokale kermisgebeuren – er zaten al enkelen te pimpelen- om weer op de route te geraken. Meteen een behoorlijke klim naar 925 meter hoogte, de Hautes Ferrassières. Boven komen we vol in de stevige wind te zitten en omdat de sterke mannen het tempo hoog hielden, was het flink werken geblazen. Boven wordt keurig gewacht tot iedereen erbij is en even bekomen is van de inspanningen. Vervolgens door een prachtig landschap, waar de lavendelvelden allemaal geoogst zijn, afdalen naar Sault. De bekende lavendelgeur is steeds in de buurt. Even door Sault en de weg naar Gorges de la Nesque wordt opgezocht. Omdat iedereen de dag ervoor van de schitterende uitzichten had genoten, werd er deze keer meer tempo gemaakt. Zeker in de klim naar het uitzichtpunt werd flink gas gegeven. In de daaropvolgende lange afdaling naar Villes-sur-Auzon wordt in verschillende snelheden afgedaald, sommigen gaan volle bak, anderen wat rustiger. Gezamenlijk wordt er teruggereden naar Mormoiron, waar de rit wordt afgesloten na 113 km en ruim 1600 hm. Onder het genot van een biertje wordt super tevreden teruggekeken op een erg geslaagde week. In totaal hebben we 700 km gereden en 13.300 hoogtemeters overbrugd. De omstandigheden waren elke dag eigenlijk perfect, er zijn geen gevaarlijke situaties geweest en iedereen heeft heerlijk kunnen fietsen. Vanavond ter afsluiting van deze fantastische week wordt er gezamenlijk met onze gastheer en gastvrouw, Jan, Riet, Chris en Dinie een bbq gehouden. A demain in Meijel!

• 11 September 2015 - 22:42

Ria Karis:

Wat weer een prestatie heren