Woensdag 9 september 2015, Mont Ventoux - Reisverslag uit Mormoiron, Frankrijk van velomeijel - WaarBenJij.nu Woensdag 9 september 2015, Mont Ventoux - Reisverslag uit Mormoiron, Frankrijk van velomeijel - WaarBenJij.nu

Woensdag 9 september 2015, Mont Ventoux

09 September 2015 | Frankrijk, Mormoiron

Na een goede nachtrust kunnen we om 7:00 uur aan het ontbijt aanschuiven. Dominique en René begrijpen waar fietsers behoefte aan hebben. Een uitgebreid ontbijt met alles erop en eraan. Stipt 8:00 uur gaan we op weg naar Bedoin waar Jan en Chris al op ons staan te wachten. Dinie en Riet zijn ook paraat en nemen voor ons extra proviand mee en de windvestjes kunnen bij hen in de auto. Rond 8:30 uur gaan we op weg voor de 1ste beklimming van de Ventoux. Vanuit Bedoin een klim van 21,4 kilometer waarin we 1639 hoogtemeters moeten overbruggen. Een gemiddelde stijging van 7,6% In de aanloop vallen de stijgingspercentages nog mee, maar in het bos worden we getrakteerd op percentages van 10 à 11%. Gelukkig hebben de vliegen vandaag een vrije dag, zodat we van hen vandaag geen last hebben. Dat is in de zomer meestal wel anders. De temperatuur is vandaag ook aangenaam om de Ventoux te beklimmen. Gedurende de klim valt het peloton wat uit elkaar en uiteindelijk zijn de verschillen op de top beperkt. Onderweg werden we regelmatig op de gevoelige plaat vastgelegd door Dinie en Riet. Op de top aangekomen worden snel wat foto’s gemaakt en extra kleding aangetrokken. De temperatuur boven ligt rond de 14 graden maar met de wind erbij is het toch fris. Dinie en Riet staan boven al te wachten zodat water en proviand kan worden bijgevuld. Vanaf de top vallen we naar beneden naar Malaucéne. Tijdens de afdaling rijden nog twee man lek. Gelukkig ligt de snelheid op dat moment laag zodat er geen gekke dingen gebeuren. Onder in Malaucéne aangekomen wachten we elkaar op en wordt er wat gedronken. Het uitzicht is prima op de weekmarkt. Ton Hillen heeft nog een klein mankement aan zijn achterwiel wat door de plaatselijke fietsenboer wordt verholpen. De snelle jongens zijn dan ondertussen al vertrokken en de rest volgt daarna. De klim vanuit Malaucéne is 21,2 kilometer met een te overbruggen hoogteverschil van 1535 meter. Het gemiddelde stijgingspercentage van deze kant bedraagt 7,2%. Deze klim is duidelijk minder gelijkmatig dan vanuit Bedoin. Menigeen kan dit ook bevestigen bij aankomst op de top. Onderweg zijn er lange rechte stukken met stijgingspercentages tot 12%. Zelfs een triple is dan soms behelpen. Op de top staan onze dames weer paraat met proviand en drank. We dalen af naar Sault waar we de inwendige mens versterken met pasta en salades. Daar splitst de groep zich op. Een negental gaat voor de derde keer de Ventoux op en de rest vind het mooi geweest en besluit via de Gorges de la Nesque terug te gaan naar het hotel. De klim vanuit Sault is een stuk minder zwaar dan de eerste twee en wordt dan ook wel de “mietjesklim” genoemd. Maar na de eerste twee in de benen te hebben is het nog steeds werken. De totale klim vanuit Sault is 26,7 kilometer met een hoogteverschil van 1162 meter en een gemiddelde stijging van 4,6%. Tot aan Chalet Reynard blijft de groep bij elkaar. Er wordt gedisciplineerd naar boven gefietst door de 2 kopmannen. Bij Chalet Reynard gaat het tempo wat omhoog en blijven er een paar achter. Vanaf dat punt lopen de stijgingspercentages dan ook weer behoorlijk omhoog. De laatste 6 kilometer krijgen we ook iets meer last van de wind, met name de laatste kilometer onder de top. Op de top wordt verzameld, en blijken de verschillen mee te vallen. We nemen nog een paar laatste foto’s, de windvestjes worden aangetrokken en we dalen af naar Bedoin. We nemen afscheid van onze gastrenner, Chris, en gaan terug naar het hotel. Iedereen is het er roerend over eens dat we er een mooie dag hebben opzitten en een mooie prestatie hebben neergezet. De afstand bedraagt 153 km en het totale hoogteverschil ruim 4500 meter. Behalve de driemaal Ventoux zijn op de heenweg nog wat hoogtemeters te overbruggen. In totaal 35 (9 mannen voor de triple en 4 man voor de dubbel) keer de Mont Ventoux beklimmen kan worden bijgeschreven in de Vélo-annalen. Mede mogelijk gemaakt door onze verzorgsters Riet en Dinie. Ze zijn met lof geslaagd voor het soigneurs-diploma. Bij het hotel worden we door Dominique en René getrakteerd op een voortreffelijke pasta-maaltijd, die er na zo’n dag wel in kan. Voldoende calorieën aangevuld voor de dag van morgen.

a Demain

• 10 September 2015 - 10:45

May Geurtjens:

Goeie morgen mannen,mooie prestatie gisteren,geleverd
    vandaag wat rustiger aan en morgen weer de laatste dag,geniet er nog van.