Zaterdag. 8 september 2012 - Reisverslag uit Estérençuby, Frankrijk van velomeijel - WaarBenJij.nu Zaterdag. 8 september 2012 - Reisverslag uit Estérençuby, Frankrijk van velomeijel - WaarBenJij.nu

Zaterdag. 8 september 2012

08 September 2012 | Frankrijk, Estérençuby

’s Morgens om 7:00 uur liepen de wekkers weer af. Na een lekker ontbijtje stonden we klaar om aan onze eerste etappe te gaan beginnen. Eerst moesten de fietsen nog nagekeken worden. Bandjes oppompen, sturen rechtzetten etc. etc. Koffers in de auto, afscheid nemen van Philippe en vertrokken we naar de kust om het begin van de Coast 2 Coast vast te leggen. Nadat Frank lokaal de zeespiegel nog wat had laten stijgen konden we vertrekken. De temperatuur was prima en hadden er zin in. Johan en Jan hadden zich vrijwillig opgeofferd om de eerste dag de auto’s naar het volgende hotel te brengen. De eerste beklimmingen verliepen geleidelijk en niemand had het kleinste verzet nodig. Naar mate de dag vorderde werden de hellingen langer en steiler waarna er sommigen toch spijt hadden dat ze geen kleiner verzetje gemonteerd hadden. Na 35 kilometer stonden we aan de voet van de Col de Pinodieta. De aanloop was steil met percentages tot bijna 20%. Maar ook daarna zakte hij niet echt verder terug. Deze klim duurde ruim 2 kilometer. Uiteindelijk wist slechts 4 man deze pukkel te bedwingen zonder af te stappen. De andere 4 moesten vlak voor de top even pauzeren om daarna deze col alsnog te bedwingen. Na een hele lange fraaie afdeling met onderweg loslopende pony’s stopten we in Laxia voor een korte pauze om de bidons te vullen. Daarna weer op weg en wederom omhoog. Toen sloeg het noodlot toe. Een fikse knal en daarna nog een en Frank had een zwabberend achterwiel. Gestopt om te herstellen maar dit bleek helaas niet meer mogelijk. Een lager had het compleet begeven. Er zat niets anders op dan Jan en Johan in te schakelen om met de reservewielen te komen. Zij waren net gearriveerd in het volgende hotel. Frank is nog rustig een paar kilometer verder gefietst. Hij moest continu blijven trappen omdat de tandwielen mee bleven lopen. Mart Broens weet hier alles van. We hebben bij een restaurant afgesproken met Johan en Jan. Daar hebben we een lekkere salade met pasta gegeten terwijl Johan en Jan een andere wiel in Frank zijn fiets plaatsten. Na een uurtje oponthoud weer verder voor de laatste 30 kilometer. Na een weer een ontzettende steile klim, gelukkig iets minder lang begonnen we de beentjes langzaamaan te voelen. Alles ging goed tot 10 kilometer voor de finish waar Henk problemen kreeg met zijn wielen. Het remmen ging niet meer zo goed. Wat bleek de velgen hadden de hitte en druk niet kunnen verdragen waardoor deze bij de las naar buiten was gekomen. Gelukkig kon hij de laatste 10 kilometer nog wel rustig doorfietsen maar moest hij wel opletten tijdens het remmen. Maar volgens Jan Nijssen heb je die toch niet nodig. Aangekomen bij het hotel, gelegen in een schitterend omgeving, omringd door de cols van de Pyreneeën. Rond 16:30 uur waren we moe maar voldaan op onze eindbestemming van vandaag. Na het vochtgehalte weer op peil te hebben gebracht, douchen en daarna de nodige reparaties uitvoeren. Om 20:00 uur aan tafel voor het diner. Een voorgerecht met quiche en salade, een hoofdgerecht met kip en rijst en als toetje wederom het ons al bekende Baskische toetje. De loting voor de volgende dag verricht, de 2 (on)gelukkigen die de auto’s naar het volgende hotel mogen rijden zijn Henk en Frans-jozef. Nog een afzakkertje en dan gaan we weer plat. De groeten van ons allemaal en tot morgen.

• 09 September 2012 - 17:02

Toon:

Hoi doorztters, al twee wielen met problemen, ik hoop dat jullie er genoeg bij hebben. Klopte het boekje toch dat de Col de Pinodieta eigenlijk alleen met een triple en zeer sterke benen te nemen is zonder af te stappen. Nou als ik het goed heb wordt het beter de komende dagen. Maandag de Marie Blanque en Aubisque. Let op met de tunnels! Zet hem op mannen en houd je goed!
    groeten,
    Toon

• 09 September 2012 - 19:56

Tess:

Ha opa,

Heb jij tot helemaal bovenaan gefietst? Ik denk van wel!

groetjes Tess

• 09 September 2012 - 20:25

Carla:

Hoi Pap,

hopelijk hebben jullie vandaag minder pech gehad dan gisteren! We volgen jullie op de voet. Veel succes met volgende etappe!

Groeten, Carla.

• 09 September 2012 - 20:31

Mart Rooijakkers:

Intussen zal ook jullie tweede etappe er wel op zitten. Hopelijk met wat minder pech voor Frank.
    Vergeet ook niet te genieten van het prachtige landschap en de schitterende omgeving waarin jullie mogen fietsen!
    Mannen succes!

Mart Rooijakkers

• 09 September 2012 - 21:34

Mieke Renders:

Hallo heren,

Nou hoor dat is klimmen zeg. Hoop dat alles verder voorspoedig verloopt, en dat jullie ook genieten van de omgeving en van elkaar, dat zal ongetwijfeld!!!!
    Groetjes Mieke