Donderdag, 13 september 2012 - Reisverslag uit Tuixén, Spanje van velomeijel - WaarBenJij.nu Donderdag, 13 september 2012 - Reisverslag uit Tuixén, Spanje van velomeijel - WaarBenJij.nu

Donderdag, 13 september 2012

13 September 2012 | Spanje, Tuixén

Het ontbijt was vandaag prima. In ieder geval een stuk uitgebreider dan dat we in de Franse overnachtingsplaatsen gewend waren. De dochter des huizes heeft ons goed verzorgd. Voor iedereen 2 gebakken eieren met ham aangevuld met brood en jam. Nadat we alle tassen weer in de auto’s hadden geladen vertrokken we over hetzelfde geitenpaadje waar we gisteren omhoog kwamen naar beneden. Zoals al gemeld was deze weg niet geweldig en jawel hoor al vrij snel werden we geconfronteerd met een lekke achterband. Johan had de pech dat alle lucht zijn achterband had verlaten. Een snelle wissel van binnenbandje was noodzakelijk. Gelukkig was de volgauto ook al aan de afdaling begonnen en konden we de voetpomp gebruiken om de band weer op spanning te brengen. Onder aangekomen ging het in een behoorlijk tempo richting Sort. De weg liep licht af en dat is toch wel prettig ’s-morgens. In Sort aangekomen starten we met de eerste klim van de dag. Een mooi paadje leidt ons omhoog naar Olp en Pujalt. Johan en Jan hadden net voor Olp de afslag gemist dus brachten zij eerst nog een bezoek aan dit dorpje alvorens ze tot de ontdekking kwamen dat ze verkeerd zaten. Omdraaien dus en de klim over de juiste weg vervolgen met wat extra hoogtemeters voor hen tot gevolg. Boven in Pujalt werd er verzameld en toen ook Johan en Jan daar waren konden we onze weg vervolgen en weer afdalen naar Sort. Van daaruit start de klim naar Puerto del Cantó. Om de top te bereiken moet er een hoogteverschil van 1000 meter overbrugd worden. De top van Puerto del Cantó ligt op 1725 meter. Omdat het nog redelijk vroeg was besloten om af te dalen naar La Seu d’Urgell waar we op een terras wat gegeten hebben terwijl er genoten werd van de vele Spaanse schoones die hier voorbij komen. Acht dagen van huis begint toch zijn tol te eisen. De chauffeur van de bus had alleen een probleem met het parkeren van de auto en is daarom doorgereden naar onze overnachtingsplaats. Daarna gestart met de laatste beklimming van vandaag, de Col de la Traba met de top op 1480 meter. Een beklimming van bijna 17 kilometer lang. Gemiddelde stijging van 5%, maar aangezien er ook vlakke stukken in zitten moet dit gecompenseerd worden met stukken van boven de 10%. Net voor de top ligt een prachtig uitzichtpunt, Mirador La Traba waar we even verzamelen en wat foto’s maken. Henk was in zijn enthousiasme al doorgereden naar de top. Omdat het wat lang duurde voor de rest kwam is ook hij afgedaald naar dit bent. Na deze col volgt er een afwisseling van dalen en klimmen en komen we uit op de Coll de Bancs op 1379m hoogte. Daarna fietsen we gezamenlijk naar onze eindbestemming van vandaag in Tuixent. Een dorp op 1200m hoogte. De toegangsweg missen we waardoor we om het dorp heenrijden en van de achterkant het dorp inrijden. Daar zien we de auto’s al staan en zijn we snel bij onze overnachtingsplaats. Alvorens te douchen wordt eerst het vochtgehalte aangevuld en komen ook onze chauffeurs van vandaag, Ton en Ton, bij ons. Ze waren ons tegemoet gefietst maar doordat ze een iets andere weg kozen hadden ze ons gemist. Het eten was vanavond geweldig. We werden getrakteerd op een 4-gangen menu. Vooraf een heerlijke soepje, daarna een quiche met brood, als hoofdgerecht frietjes met worst en vlees en tot slot een toetje van fruit met yoghurt. Na het diner hebben we ook meteen geloot om de chauffeurs voor morgen te bepalen. Ruud wist al dat hij aan de beurt was omdat hij tot op heden als enigste de dans was ontsprongen. Hij wordt morgen vergezeld door Henk die het resterende auto-lootje had getrokken. De oplossing van het raadsel is blijkbaar toch moeilijker dan wij dachten. Slechts twee inzendingen kregen we binnen en helaas beide fout. We wachten nog op de juiste oplossing van Mart Rooijackers. Ton Hillen is er van overtuigd dat hij dit kan kraken.

• 13 September 2012 - 22:12

Toon:

Ja, op dit verslag was ik aan het wachten. Gezien de kleine misstapjes begint de vermoeidheid zijn tol te eisen.
    Maar evengoed een mooie dag lees ik. Houdt iedereen zich goed?
    Ik zie dat het weer morgen en overmorgen goed blijft, dus nog even volhouden mannen. En jazeker de Spaanse schonen zijn over het algemeen interessanter en wat minder afstandelijk dan de Franse mademoiselles. Of niet Sjef?
    Nou, het toetje in de vorm van de laatste twee dagen komt eraan, ik neem mijn petje af voor jullie,
    succes en hasta la vista!
    Toon

Ik heb jullie iedere dag gevolgd, en heb genoten van de verslagen en foto's.
    Vanuit Meijel wens ik jullie nog 2 schitternende fietsdagen en een goede reis terug naar huis.

• 14 September 2012 - 08:22

Jim Korsten:

De volgende keer toch maar aan de smartphone pap? Dan kun je de gpx-routes erop zetten zodat jullie de weg niet meer kwijt raakt! :-)
    Fiets ze weer vandaag!

• 14 September 2012 - 09:16

Karin:

Dag jongens,
    Leuk om te horen dat jullie nog steeds oog hebben voor al het schone dat voorbij komt.
    Wellicht een extra drive voor de laatste 2 fietsdagen. Over de foto's hoor je mij niet meer klagen, alleen zonde om alleen in die twijfelaar te liggen, Frans-jozef! Geniet nog van het goede weer daar, hier is het al herfst, maar voor het weekend schijnt het beter te worden.
    Tuurlijk, want dan komen jullie thuis!

Groetjes,
    Karin

• 14 September 2012 - 09:46

Mart Rooijakkers:

Ha die mannen,

Uit jullie verslag wordt mij een ding duidelijk: het oog voor het prachtige landschap (waar jullie in de eerste week zo lyrisch over waren terwijl je actief bezig was met het leveren van een topprestatie), is verplaatst naar de Spaanse schonen die passeren terwijl jullie op je luie gat genieten op een terras. Wel bij de les blijven heren de eindbestemming moet wel gehaald worden en ik ben bang dat de concentratie even verkeerd ligt!

Nu jullie mij toch uitdagen om een oplossing aan te dragen: Vijf even precies even sterke renners hebben in princiepe gelijke kansen dat is dus 20%. Dat er een addertje onder het gras zit (of in wiellertermen gesproken een spijkertje in de band zit) mag wel duidelijk zijn!
    als allen even stekt zijn, gaat de overwinning naar degene die ook nog het slimste is (en dat zal Ton Hillen wel zijn want die heeft dit raadseltje tenslotte bedacht). Als Ton dus tot het groepje van 5 behoort heeft hij 100% kans om te winnen! Ton gefeliciteerd de beker is voor jou!

groet en geniet verder van de Spaans......... (mag je kiezen uit: schonen, wijn, of beklimmingen)

Mart

mart

• 14 September 2012 - 16:12

Sem:

Haa pap en de rest,

Ik zie dat jullie het leuk hebben daar! Ik dacht dat het fototoestel al goed vol was maar zie je nergens op de foto staan? Canny heb ik wel al gezien!! haha
    Nog een dagje en dan is het weer afgelopen.. Veel plezier nog en tot zondag!

Groetjes Sem.

• 14 September 2012 - 18:27

Mart Broens:

Ik heb elke dag jullie verslagen gelezen en foto`s bekeken, en maar een conclusie het moet geweldig zijn om dit mee te maken. Nog een dag en het zit er weer op, dan horen we in meijel de rest van de sterke verhalen wel. Goede reis terug naar Meijel.

Groeten

Mart