Na regen komt zonneschijn - Reisverslag uit Barcelonnette, Frankrijk van velomeijel - WaarBenJij.nu Na regen komt zonneschijn - Reisverslag uit Barcelonnette, Frankrijk van velomeijel - WaarBenJij.nu

Na regen komt zonneschijn

Door: Mart en Thijs

29 Augustus 2023 | Frankrijk, Barcelonnette

Zaterdag 26/8

De reis, ook al was hij aan de lange kant, was voorspoedig verlopen. Geen oponthoud en geen schade. Bij aankomst in Barcelonnette was er een hartelijk ontvangst door onze gastvrouw Irene. Dat moet wel goed komen de komende week.

Zondag 27/8

Helaas werden de voorspellingen waarheid. Deze dag is compleet verregend. Het was een dag van binnen zitten en wachten tot het droog werd. Wat helaas niet gebeurde. Na een lunch in Barcelonnette en een korte wandeling rondom het huisje hebben we met zijn allen Max aangemoedigd. Wel gezellig, maar niet waar we voor gekomen zijn. Hopelijk morgen beter.

Maandag 28/8

Vandaag meer van hetzelfde. Gedurende de nacht kwam het water met bakken naar beneden en ook in de ochtend werd het maar niet droog. Na een wandeling en een lunch in het huisje werd het dan uiteindelijk toch een beetje droog. Er werd niet getwijfeld en de fietsen werden klaar gezet. De keuze viel op een korte ronde naar 2 ski-dorpen in de buurt. Eerst naar Pra-Loup. Ondanks de dreigende luchten was het toch vrij warm en benauwd. De weg was droog en deze klim was een mooie opwarmer voor wat er later deze week nog komen gaat. Tijdens de 2e klim naar La Super Sauze begon het al weer lichtjes te druppen. Eigenwijs als we zijn toch doorgereden naar de top die nog redelijk droog werd bereikt. Echter in de afdaling begon het harder en harder te regenen en we kwamen dan ook verkleumd terug. Snel een warme douche en de was in de machine. Irene had opnieuw een heerlijke maaltijd voor ons klaargemaakt die na zo'n tocht nog beter smaakt!

Dinsdag 29/9

Eindelijk werden we wakker met een mooi zonnetje met de bergen gehuld in nevelen. De stemming in de groep was opperbest, want dit belooft een schitterende dag te worden. En hier zijn we voor gekomen. Gekozen werd voor een ronde rondom het meer van Serre-Ponçon. De hoge bergpassen bewaren we voor de komende dagen als het nog een paar graden warmer is. Het eerste stuk werd met de bussen afgelegd om de afstand behapbaar te houden. Bij vertrek was het nog redelijk fris, een graad of 10, maar in het zonnetje en bergop was het al snel genieten. De route ging glooiend rondom het meer, zonder een meter vlak, met schitterende uitzichten op het meer en de bergen. Af en toe werd er gestopt om van het uitzicht te genieten (en om een beetje bij te komen) en er werden aardig wat rolletjes volgeschoten. Iets over de helft werd er gelunched in Chorges op een terras lekker in de zon. Het eten was goed, al hadden sommige wat last van de kipburger in de klim die direct na de lunch op de route lag. De route bleef uitdagend, maar zeer de moeite waard. Uiteindelijk heeft iedereen de ronde goed afgelegd en zitten we fris en gewassen klaar voor het avondeten. Dit smaakt naar meer.