vrijdag 16 september 2016 - Reisverslag uit Saint-Jean-de-Maurienne, Frankrijk van velomeijel - WaarBenJij.nu vrijdag 16 september 2016 - Reisverslag uit Saint-Jean-de-Maurienne, Frankrijk van velomeijel - WaarBenJij.nu

vrijdag 16 september 2016

Door: Johan ten Dam

16 September 2016 | Frankrijk, Saint-Jean-de-Maurienne

Vandaag reeds de laatste fietsdag van de fietsvakantie. De weersvoorspellingen zijn niet echt geweldig, koud weer 10 – 15 graden en grote kans op neerslag. Op de Galibier zou het gaan sneeuwen, maar gelukkig ging onze tocht niet naar zo`n grote hoogte. Vanaf het hotel vertrokken we voor een tocht van ruim 40 kilometer, die we bij goed weer uit konden breiden tot 80 kilometer.
De aanloop was enigszins vlak, maar na drie kilometer begon de klim naar de Col du Mollard. Een klim van 17 kilometer naar 1640 meter hoogte met een gemiddeld stijgingspercentage van 7%. De route ging over een enigszins nat wegdek en zo nu en dan was het mistig. De koude viel tijdens de beklimming alleszins mee, maar bij een tussenstop om de achterblijvers bij te laten komen kregen de afgetrainde fietsers met een laag vetpercentage het al snel koud. Er werd besloten om maar door te fietsen naar de top en daar te wachten op de rest.
Hier stond een fiets in de bolletjes kleuren. Een geschikte plek voor een foto. Er stond zelfs een vriendelijke fransman om een kiekje van ons te maken. De verschillen boven waren klein. Je kon goed merken dat de inspanningen van de laatste dagen z’n tol begonnen te eisen bij iedereen. Mede gezien de koude en miezerige weersomstandigheden werd besloten om af te dalen naar het hotel en de extra lus maar te vergeten. Vanwege het enigszins natte wegdek en de kou werd besloten om in een rustig tempo af te dalen. De afdaling verliep via de route vanaf de Croix de Fer naar St. Jean de Maurienne. Hierin zitten echter ook enkele korte klimmetjes, die bij de door de kou stijve spieren toch nog even pijn deden. Gezamenlijk kwamen we bij het hotel aan. In het dal was de temperatuur aangenamer en de meesten waren weer een beetje opgewarmd. De rest kon zich in het hotel nog lekker opwarmen aan een warm kopje koffie/thee en/of een warme douche.
Gezamenlijk hebben we ’s middags een heerlijke lunch genoten in het dorp. Jullie zullen begrijpen dat de pasta’s nu overbodig waren en de meesten kozen voor een grote hamburger met friet. We kunnen terug kijken op een geweldige fietsweek zonder mechanische problemen of persoonlijk letsel. Tijdens de lunch werd de week alvast geëvalueerd en de sterke verhalen kwamen al boven drijven. Na de lunch mocht ik aan dit verslag gaan werken, enkele gingen de beentjes strekken en een boek lezen. De rest heeft een wandeling gemaakt en natuurlijk een terrasje gepikt in het mooie St. Jean de Maurienne.
De quizvraag van vandaag. Om welk gebruiksvoorwerp is St. Jean de Maurienne bekend?