Maandag 12 september 2016 - Reisverslag uit Mormoiron, Frankrijk van velomeijel - WaarBenJij.nu Maandag 12 september 2016 - Reisverslag uit Mormoiron, Frankrijk van velomeijel - WaarBenJij.nu

Maandag 12 september 2016

Door: Frans-jozef Maas

12 September 2016 | Frankrijk, Mormoiron

Ook op een maandagmorgen is het rustig in Die. Ze leven hier dus echt als God in Frankrijk. Waarom je druk maken als het niet nodig is. Lokale bevolking kijkt ons dan ook een beetje bedenkelijk aan. Met deze temperaturen de bergen in, dat kan toch ook met een auto, motor of brommer. Daar zijn die toch voor uitgevonden. Maar we laten ons niet weerhouden, we gaan er voor.
Vandaag 2 beklimmingen op het programma, de col de Menée en de col de Grimone. Vanuit Die gaan we naar Chatillon en Diois, van daaruit start de 1ste klim van de dag, de col de Menée. Een mooie gelijkmatige klim waarbij de stijgingspercentages op aanvaardbare niveaus blijven. Gedurende de klim valt het peloton langzaam uit elkaar. Voorop wordt het tempo hoog gehouden. Met de temperaturen van vandaag begint bij menigeen de koppakking lekkages te vertonen. Gelukkig zijn de bidons bij de hand om onderweg af en toe het vochtgehalte aan te volgen. Op de top wordt gewacht totdat het peloton weer compleets is. Het leuke van klimmen is dat er daarna meestal een afdaling volgt. Net voor twaalf uur komen we weer in Chatillon en Diois aan. Op zoek naar een gelegenheid om de nodige calorieën aan te vullen. De uitbater is even van slag omdat we voor 12 uur arriveren en de hij pas opent om 12 uur. Maar met wat kunst en vliegwerk kunnen we terecht. Na het middagmaal worden de bidons aan het fontein bij gevuld en gaan we naar het tweede hoogtepunt van de dag, de col de Grimone. Aan de voet van de klim wordt nog een korte plaspauze ingelast wat zorgt voor een kleine splitsing in het peloton. Een enkeling fietst alvast door, de rest volgt wel. De snode plannen van JtD worden enigszins gedwarsboomd, hij wordt ingesloten en gezamenlijk gaat “de bus” naar boven. Ook op deze klim wordt op de top gedraaid en dalen we af naar Die. Net voor Die wordt net als gisteren de sluiproute binnendoor gekozen. Een venijnig weggetje, veel op en af, waardoor het peloton weer gebroken wordt. In Die aangekomen hebben we 120 kilometer op de tellers staan met ruim 1800 hoogtemeters. Opdracht wederom volbracht.

Het juiste antwoord op de quizvraag hebben we nog niet mogen ontvangen. Al zat Huib wel in de richting.

Quizvraag van vandaag: welke Vélorenner slaagde er vandaag in om het peloton voor te blijven en als eerste te arriveren op de top van col de Menée?

• 12 September 2016 - 18:25

Ger Hendriks:

ANTWOORD. Jac Melsen

• 12 September 2016 - 18:58

Carien:

Sloerig in de rakkert is dat niet rommelige darmen hebben, diarree!
    Nog veel plezier samen,

Groetjes Carien

• 12 September 2016 - 20:16

Carla Korsten:

Hallo fietsheren,

Leuk om jullie weer te volgen, ondanks dat ons Pap het laat afweten dit jaar. Ik sluit me aan bij Gerrit, sloerig in de rakkert moet een uitdrukking zijn van Johan ten Dam. Een Achterhoeker (of Twentenaar) gebruikt de uitdrukking als hij zich niet lekker voelt, al dan niet omdat hij de avond tevoren te diep in het glaasje heeft gekeken. Na ruim tien jaar in de Achterhoek heb ik deze uitdrukking vaak gehoord!

Heel veel plezier gewenst deze week!

Groeten, Carla Korsten.

• 12 September 2016 - 22:40

Wilma:

Dag allemaal.

Klopt Carla, sloerig in de rakkert, vaak oorzaak drank. Ja ja Johan zo gaat dat.

Fijne dagen mannen!!!!

• 13 September 2016 - 14:13

Mariëlle:

Hey Fietsers,

Zo te lezen hebben jullie alweer de nodige km gefietst.
    Zorg dat jullie voor de komende dagen ook nog wat energie over hebben.

Nog veel fiets plezier en geniet er samen nog van.

Groetjes Mariëlle Sem en Tren

• 13 September 2016 - 21:52

Chris Basten:

Is niet zo moeilijk,de jongste van het stel, Ruud Haast.