Zondag 11 september 2016 - Reisverslag uit Mormoiron, Frankrijk van velomeijel - WaarBenJij.nu Zondag 11 september 2016 - Reisverslag uit Mormoiron, Frankrijk van velomeijel - WaarBenJij.nu

Zondag 11 september 2016

Door: Ron Teeuwen

11 September 2016 | Frankrijk, Mormoiron

Wakker worden in het rustige Die!
Inderdaad erg rustig, niks en niemand te zien, dus eerst ontbijten met z’n allen. Ondanks dat er iemand Sloerig in de Rakkert was gaat dat er goed in. Jawel, de eerste quizvraag voor onze trouwe volgers is hierbij gelanceerd. Wat betekent de uitdrukking “Sloerig in de Rakkert”? Goede antwoorden zien wij graag tegemoet.
Naar de garage gelopen om daar de fietsen op te halen en de proviand her en der te plaatsen.
De rit kan beginnen! Tja, ondanks dat we denken vlakbij de satellieten te zitten duurt het ff voor iedereen goed ontvangst heeft op de Mio-Garmin-enz enz. het eerste begint redelijk vlak en je krijgt het gevoel dat dit gerust 120 km mag duren. Het gaat anders worden. Nadat we ergens een bocht gaan maken begint er klim van gemiddeld 5% die dan ook nog 20 km duurde. Enfin (das Frans) we gaan verder. Verder verloopt de tocht door mooie dalen en heuvels, die toch het gevoel van Toscane/Provence begint te krijgen. Genieten onder het fietsen blijft lastig, maar we houden elkaar scherp door af en toe te roepen : MOOI HE !!! Bovenop de top wachten we op elkaar, het blijkt dat niet altijd de top is bereikt als er een bord staat met : COL. De overzichtelijke afdalingen maken het af! Met veilig, hoog tempo worden deze genomen. Bij ongeveer 60 km gaat het tijd worden om het inwendige van de mens te verwennen. Onder in het dal gaat er gezocht worden. Vraag niet hoe het kan, maar ergens tussen de oude gebouwen vinden we restaurant la Tremière. (Althans dat geeft het bord aan wat aan het pand hangt). We worden vrolijk ontvangen en nadat bijna iedereen een gebakken ei wilde hebben, gaf men aan dat dit dan wel wat langer ging duren. Men had maar 1 pit om te koken. Enkele offerden zich op om een pizza Rena te bestellen, dat was geen verkeerde keuze bleek achteraf. We vroegen ons wel af wat er zou gebeuren als er een aardbeving zou komen, maar we waren er zeker van de dat we allemaal onder het puin zouden liggen. De terugweg verliep goed, en net toen we dachten : pff das fijn 1 rechte weg aflopend naar DIE, kwam er toch nog een afslag met natuurlijk een kleine beetje hoogte verschil. Aangekomen in DIE maar naar ons terras gegaan waar de complete voorraad cola opgedronken werd. O ja: vergeten we nog bijna te melden : 115 km gefietst en het hoogte verschil varieert tussen 1300 tot 1900 meter, maar dat heeft te maken met Garmin-Mio enz enz. A demain

• 11 September 2016 - 20:35

Huib:

Hallo allemaal,
    Eerste dag zit er al weer, ik zie op de foto's dat het weer super is, e de groep nog goed bij elkaar blijft.
    Wat de kwis vraag betreft, dacht ik aan zeer zwarte koffie.

Veel plezier morgen.
    Huib

• 12 September 2016 - 17:51

Gerrit Van Der Werf:

Hallo heren,

Ik zie dat de eerste dag nog rustig geweest. Komende dagen succes gewenst.

Oplossing quiz: deze opmerking moet van Johan ten Dam zijn.
    "Sloerig in de rakkert" is een Twentse opmerking als iemand niet helemaal fit is.

Verder nog veel plezier met z'n allen.

Groetend, Gerrit

• 12 September 2016 - 18:31

Ger Hendriks:

Antwoord. Nooit genoeg hebben, altijd mier willen hebben. (Twentse)