Zondag 6 september 2015 - Reisverslag uit Saint-Jean-du-Gard, Frankrijk van velomeijel - WaarBenJij.nu Zondag 6 september 2015 - Reisverslag uit Saint-Jean-du-Gard, Frankrijk van velomeijel - WaarBenJij.nu

Zondag 6 september 2015

06 September 2015 | Frankrijk, Saint-Jean-du-Gard

Na een goede nachtrust en een voor Franse begrippen royaal ontbijt maken we ons klaar voor de eerste rit in de Cévennes. Op het programma staat vandaag een rit van 116 kilometer. Bij het vertrek schijnt de zon al volop maar is het in de schaduw toch nog wat fris. In de loop van de dag zal de temperatuur oplopen naar rond de 25 graden. De eerste klim van vandaag is de Col du Mercou. Een mooie geleidelijke klim naar een hoogte van 574 meter. Bovenop de col wordt netjes op elkaar gewacht en worden de nodige foto’s gemaakt. De afdaling gaat over soms smalle wegen en door pittoreske dorpjes. Onderaan willen we rechts afslaan maar dat wordt ons afgeraden. Sterker nog het is niet toegestaan. De weg is afgesloten in verband met een autorally die hier verreden wordt. Door een alternatieve route te maken naar St. Hyppolite du Ford komen we de col du Rédarès alsnog op de geplande route terecht. Onderweg worden we nog een paar keer ingehaald door rally-auto’s die onderweg zijn naar de volgende proef. Van daaruit naar Monoblet en Anduze. In Générargues gaan we op zoek naar een geschikte pauzeplaats. De eerste ziet er aantrekkelijk uit maar helaas geen plek. We worden door de eigenaresse een kilometer teruggestuurd en daar vinden we een geschikte plaats. De nodige koolhydraten worden hier aangevuld. De hoeveelheden zijn zelfs voor fietsers enorm zodat niet alles op gaat. Er was er eentje zo onder de indruk van het bedienend personeel dat hij spontaan zijn drankje over zijn broek morste. Snel moesten de servetjes ingezet worden om de edele delen snel te drogen. Na de pauze vervolgen we onze weg en worden we getrakteerd op een stevige klim met de naam Gour del Drac met stijgingspercentages tot 17%. Nel en Carien kenden deze al van de vakantie, het respect is alleen maar toegenomen. Compliment dames! Vervolgens een lange afdaling naar Alès. Vanuit Alès gaat het glooiend naar de voet van de klim col d’Uglas. Waar we weer omhoog gaan naar 539 meter. Het lont gaat nu echt in het kruitvat, al strijdend gaat het naar boven waarbij men niet voor elkaar onder wil doen. Niet iedereen heeft evenveel tijd om van de prachtige omgeving te genieten. De hartslagmeters geven hoge waardes aan. Dit belooft wat voor de rest van de week. Bovenop verzamelen en afdalen naar Saint-Jean-du-Gard waar we onderweg na het bewonderen van wat “natuurschoon” rond 16:00 uur weer aankomen bij het hotel hebben we er 110 kilometer en 1850 hoogtemeters op zitten. Na een snelle douche wandelen we naar het dorpje en genieten op het terras onder de platanen van een welverdiend biertje.

• 07 September 2015 - 08:20

Nel:

Hiep hiep . . .
    Jullie hebben vandaag ’n jarige job in jullie midden!
    Ton: hartelijk gefeliciteerd en een dikke kus van het thuisfront. Xxx
    Veel fietsplezier vandaag.
    PS Bedankt voor jullie medeleven voor het feit dat onze mannen ons zo afbeulen tijdens onze vakantie :)

• 07 September 2015 - 15:04

Ron:

Hallo jongens, ziet en hoort zich weer goed aan. Geniet ervan en ik zal vanuit een kermisachtig Meijel jullie volgen. Ton, nog van harte! gr mo6.

• 07 September 2015 - 19:41

Huib Van Den Beuken:

Courage bij de komende beklimmingen zoals de Fransen zeggen. Veel sterkte en geniet vooral van de fijne fietstochten en hopelijk het daarbijbehorende prachtige weer. Ton, van harte gefeliciteerd en proost.........!